Kahdeksan syytä, miksi ayurveda on ruokatrendi vuonna 2019 - Surya Ayurveda Hyvinvointikeskus
16578
post-template-default,single,single-post,postid-16578,single-format-standard,theme-surya,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-4.6.1553774680,select-theme-ver-4.6,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Kahdeksan syytä, miksi ayurveda on ruokatrendi vuonna 2019

Fazerin julkaiseman Tulevaisuuden ruokatrendit 2019 -raportin mukaan ruokaintoilijat innostuvat ensi vuonna ayurvedasta, koska ruokavalio on holistinen ja yksilöllinen. Tässä blogissa kerromme sinulle kahdeksan syytä, miksi ayurveda on myös meidän mielestä ruokatrendi vuonna 2019:

  1. Yksilöllisyys

Ayurvedisen ruokavalion lähtökohtana on yksilöllisyys. Ravitsemustarve on yksilöllinen eikä samanlainen ruoka sovi kaikille. Ayurvedan ravintosuositukset perustuvat eri kehotyyppien (lue ayurvedan eri kehotyypeistä tästä) ravitsemustarpeisiin, joissa on huomioitu mm.  kehotyypin luontainen energiankulutus, aineenvaihdunta ja ruoansulatus.

  1. Ruoka on tärkein lääkkeesi

Ruoka ei ole vain vatsantäytettä, vaan sillä voidaan ennaltaehkäistä ja jopa hoitaa eri kehotyypeille tyypillisiä sairauksia.  Ayurvedassa ruoka ja elintapasi ovat tärkeimmät lääkkeesi sairauksien ennaltaehkäisyssä ja mm. erilaisten suolisto-oireiden hoidossa.

  1. Olet sitä mitä syöt

Ruoka vaikuttaa kehon lisäksi myös mieleen. Kuinka moni tunnistaa kahvin piristävän vaikutuksen? Ayurvedassa ruoka-aineiden ominaisuuksia (muita kuin mikro- ja makroravinteita) on noin 20. Ruokasi voi olla esimerkiksi kuiva, piristävä, kosteuttava tai passivoiva.

  1. Elinympäristön huomioiminen ruokavaliossa

Ravitsemustarpeemme vaihtelee eri vuodenaikoina. Kesällä riittää kevyempi ruoka, kun taas kylminä pakkaspäivinä tarvitsemme enemmän kosteutta ja lämpöä myös ruoasta.

  1. Sopii kaikille

Voit noudattaa ayurvedan ruokavaliosuosituksia riippumatta siitä, oletko sekasyöjä, kasvissyöjä vai vegaani.

  1. Huomioi myös ruokailutapasi

Ayurvedassa painotetaan myös ruokailutapoja. Syöminen on muutakin kuin, mitä sinulla on lautasella. Annoskoko, ruokarytmi ja ruokailutapasi  ovat myös tärkeitä.

  1. Auttaa painonhallinnassa

Ayurvedan avulla opit syömään oman kehotyypin mukaisesti, mikä auttaa painonhallinnassa. Suurimmalla osalla ylimääräinen paino johtuu yleensä turvotuksesta, kun syöt turvotusta laskevia ruokia, painosi laskee.

  1. Ayurveda ei ole dieetti

Ayurveda ei ole dieetti, se on ajaton terveysfilosofia, jossa ruokaan suhtaudutaan holistisesti. Opit ruoan merkityksen hyvinvointiisi ja voit tehdä pieniä tai isompia muutoksia ruokavalioosi omaa kehotyyppiä ja elinympäristöä huomioiden.

Lista voisi jatkua loputtomasti, mutta tässä ovat meidän mielestä tärkeimmät syyt, miksi ayurveda on yksi voimakkaasti kasvavista trendeistä tulevaisuudessa. Jos haluat syödä oman kehotyypin mukaan, varaa aikasi ayurveda-konsultaatioon, jossa saat tietää oman ayurvedisen kehotyypin ja saat sinulle sopivat ohjeet ruokavaliosta. Voit lukea lisää konsultaatiosta ja varata ajan tästä. 

 

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.